Tõusud ja langused finantsturgudel tulevad ja lähevad, kuid investorid vaatavad ettevõtete puhul ikka ja alati samasid asju, kirjutab oma blogis riskikapitalist Tomasz Tunguz, kes tegutseb ettevõttes Redpoint Ventures, mis on investeerinud ka Eesti idufirmasse Erply.
- Oma ettevõtte alustamine eeldab head tuumikmeeskonda. Foto: PantherMedia/Scanpix
"Idufirmad on tänavu kaasanud rohkem raha kui ühelgi varasemal aastal alates 2001. aastast. Samas, riskirahast tuge saanud IPOd jõudsid peaaegu viimase viie aasta madalaimale tasemele ja viimasel kuuel kuul räägitakse üha rohkem võimalikust mullist," kirjutab Tunguz ja küsib, kas praegu toimuv peaks kuidagi mõjutama seda, millal asutada oma ettevõtet.
Seda, mis toimub finantsturgudel, ei saa Tunguzi sõnul keegi ette näha. Ja kui saakski, peaks kauplema aktsiatega, võlakirjadega või optsioonidega ja minema väga varakult pensionile. "Finantsturud tõusevad ja langevad ega tohiks kuigi palju mõjutada seda, millal keegi otsustab oma ettevõtte asutada," märgib ta.
Tunguz kirjeldab üht ettevõtte asutajat, keda ta imetleb ja kes lahkus Google'ist pärast seda, kui ta nägi esimesi märke finantsturgude hapnemisest. Oma ettevõtte otsustas ta asutada just siis osalt seetõttu, et nii on tal palju lihtsam palgata parimaid talente. "Peale selle hoiab aktsiaturgude keeris eemal kandidaate, kes peavad riske vastumeelseks. Ainult need inimesed, kellele meeldib idee idufirmast või kellele lihtsalt meeldivad idufirmad, võtavad nende riski samamoodi nagu Lehmani krahhi," kirjeldab Tunguz.
Kui võimalikud asutajad küsivad Tunguzilt, millal on õige aeg ettevõtte loomiseks, meenutab ta enda sõnul oma tuttava nõuannet. "Parim aeg ettevõtte alustamiseks on siis, kui sul on unikaalne vaatenurk mõnele turule, sa oled loonud tugeva võrgustiku inimestest, kes võiksid moodustada sinu asutamismeeskonna, ja sa suudad veenda mõningaid neist sõpradest, et sinu idee on väärt selle poole püüdlemist. Need inimesed moodustavad tuuma, mille ümber hakkab ettevõte kuju võtma," kirjutab Tunguz.
Suutmatus palgata head meeskonda näitab tema sõnul, et järelikult ei ole idee piisavalt täiuslik või piisavalt julge. "Sa ei pruugi olla valmis, et müüa ennast või oma nägemust nii hästi, et veenda kedagi riski võtma," märgib Tunguz. Samuti ei pruugi asutajal olla tema hinnangul veel küllaldaselt head võrgustikku inimestest, kes on kirglikud ja osavad plaanitava ettevõtte valdkonnas.
"Investorid jälitavad alati suurepäraseid meeskondi, mis ajavad taga unikaalseid ideid. See on konstant, muutumatu suurus, mida ei kõiguta finantsturgude kõhklused. Parim aeg ettevõtte asutamiseks on siis, kui suudad enda ja oma nägemuse ümber vormida meeskonna."
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.